Popularizovaný sport

Zdraví

Běh se tváří jako jednoduchá činnost – obuju se a jdu, ale pro netrénované jedince se už po několika málo metrech z této jednoduché idylky pomalu, ale jistě stává peklo. Ač je to opravdu bez zvláštních pomůcek, tak jako se svou první fyzickou aktivitou začít běhat není lehká, a pro šokované tělo jen těžce schůdná záležitost.
závodníci na startu

Umíme to dělat správně?

Málokterý začátečník si sám dokáže správně vytvořit tréninkový plán tak, aby své tělo nepřepínal, ale zároveň aby se posouval dál. Samo sebou, že na internetu najdete všechno, takže i rozvrhy pro začínající sportovce, ale nejsou vám šité na míru, platí jaksi obecně pro průměrného člověka, jenže kdo je průměrný? Ideální by bylo si sehnat osobního trenéra, ale to už by se úplně vytratilo kouzlo jednoduchosti a finanční nenáročnost. Když jsem řekla, co není dobré, tak se možná ptáte: „Co bychom měli tedy dělat?“
běžecký závod
A má odpověď zní: Začít nejdřív s jiným sportem, nebo posilováním, a až později se přesunout k běhu. Bude to pro vás lepší, protože si už získáte nějakou kondici a svalovou hmotu, která vám pomůže ve správném běhu, který neškodí zdraví.

 Pod správným během si nepředstavujte, že vám budu nakazovat, že jediná správná cesta je dýchat nosem, nebo naopak ústy, či běhat přes šičky, nebo naopak přes paty. Tyto věci jsou celkově docela jedno – dělejte je tak, jak je vám to přirozené. Ale určité zásady tu jsou, které nemusí každému přijít přirozené, ale pomohou vám, a díky nimž si nebudete ničit zdraví:
kondiční běh
·         Zpevněné držení těla od trupu nahoru – žádná kulatá záda, svěšená ramena a zatažené břišní svaly také nejsou od věci. Vyvarujte se i přílišnému předklonu těla dopředu. Buďte hezcí a narovnaní.

·         Využívejte celé plíce, aneb dýchejte do břicha! Při běžném nádechu, kdy se nám zvedá hrudník, nevyužíváme celou kapacitu našich plic, což při běhu, kdy tělo potřebuje hodně kyslíku, je opravdu škoda – dřív se kvůli tomu unavíte, proto se nadechujte tak, aby se vám zvedalo břicho.

·         Celková uvolněnost – pokud křečovitě svíráte pěsti, je to špatně! Zaměřte se na to, abyste se zbytečně neutahovali.